دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
28 خرداد 1402 - 08:35

آیا جمهوری خواهان از ترامپ عبور کرده اند؟

اگر گفته شود که در حال حاضر بزرگترین چالش در آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور است ، بیراه نیست
کد خبر : 14439

پایگاه رهنما:

اگر گفته شود که در حال حاضر بزرگترین چالش در آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور است ، بیراه نیست. آمریکای امروز در حالی که رقبای جهانی او همچون چین کمر همت بسته اند تا این مزاحم بین المللی را به نوعی از صحنه دور کنند و با تشکیل اتحادیه هاو سازمان هایی همچون شانگهای و بریکس می خواهند شر دلار را از سر مردمان جهان و اقتصاد جهانی کم کنند یا حداقل با تغییر فضای جهانی، نفس تازه ای به دنیا بدمند، آمریکای آقای دلار با پدیده جدیدی که با رأی نیاوردن ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ و تسخیر کنگره توسط طرفداران ترامپ آغاز شد ، مواجه است. این گسل در حالی فعال شده است که رئیس جمهور فعلی نتوانسته نگاه افکار عمومی را تاکنون به خود جلب کند و هر روز از محبوبیت او کاسته شده و در مقابل بر محبوبیت حزب رقیب یعنی جمهوری خواهان  افزوده می شود.اکنون همه نهادهای  رسمی و غیر رسمی آمریکا بر آن شده اند تا از فاجعه ای دیگر مشابه آنچه در تسخیر ساختمان کنگره در زمستان ۲۰۲۰ اتفاق افتاد با تهدید ترامپ مبنی بر عدم ورود به کارزار انتخاباتی جلوگیری کنند.

مشاور امنیت ملی آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ از وی خواسته به دلیل انبوهی از اتهامات فدرال علیه وی، از کارزار انتخاباتی خارج شود. این هشدار صریح پس از انتشار اخباری از کاهش تمایل هواداران حزب جمهوریخواه به ترامپ و ورود رقیب جدی وی به عرصه رقابت، حرکت این حزب در عبور از دونالد ترامپ را پررنگ‌تر می‌کند.
جمهوریخواهان آمریکا، قطاری از نامزد‌های انتخاباتی را روانه کارزار رقابت‌های ریاست جمهوری ۲۰۲۴ کرده‌اند. اگرچه در جبهه دموکرات‌ها همچنان جایگاه جو بایدن به عنوان نامزد اصلی این حزب به ثبات نرسیده است، اما در جبهه جمهوریخواهان ورود برخی نامزد‌ها که عملاً رقیبی برای دونالد ترامپ محسوب می‌شوند در کنار سنگینی پرونده اتهامات علیه رئیس‌جمهور پیشین، این دیدگاه را که این حزب، عبور از ترامپ را کلید زده است، تقویت می‌کند. «ران دسانتیس»، فرماندار جمهوریخواه ایالت فلوریدا و یکی از مشاوران سابق ترامپ به تازگی رسماً به عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا وارد شد. از او به عنوان جدی‌ترین رقیب دونالد ترامپ برای کسب نامزدی این حزب یاد می‌شود. این در حالی است که به دنبال طرح ۳۷ مورد اتهام فدرال علیه ترامپ در زمینه نگهداری اسناد محرمانه و مانع‌تراشی در اجرای عدالت و طرح بیانیه‌های نادرست، جان بولتون از ترامپ خواست به کارزار انتخاباتی خود پایان دهد. بولتون در توئیتی نوشت: «دونالد ترامپ باید فوراً به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری کنار بکشد، اتهامات کیفری حول او در حال انباشته شدن است. اگر ترامپ واقعاً نماینده و حامی سیاست‌های اول آمریکا باشد، از حاکمیت قانون به جای نقض مداوم آن حمایت خواهد کرد. همین حالا کنار بکش!» رویگردانی از ترامپ در میان شهروندان عادی هم مشهور است. یکی از افرادی که سال ۲۰۲۰ به دونالد ترامپ رأی داد، به‌عنوان کسی که دیگر از ترامپ حمایت نمی‌کند و از رقبای جمهوریخواه او حمایت می‌کند، گفت: «من در حقانیت ادعا‌های مندرج در کیفرخواست شک ندارم و از اقدامات ترامپ دفاع نمی‌کنم. با این حال، انگیزه پشت پرده و  پیگرد قانونی و تحقیقات او همچنان نگران‌کننده است.»

ترامپ: محکوم هم بشوم از انتخابات کنار نمی‌کشم

رئیس جمهور سابق آمریکا ضمن تکرار ادعای بی‌گناهی خود در دو پرونده بزرگ اتهامات کیفری، گفت که در صورت محکوم شدن توسط دادگاه هم در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری باقی می‌ماند.

انگشت اتهام ترامپ به سمت بایدن
در کنار این موارد، از حواشی دنباله‌دار ترامپ هم نباید غافل شد. محاکمه ترامپ تقریباً یک سال بعد از آن صورت می‌گیرد که اف. بی. آی بعد از جست‌وجوی محل سکونت ترامپ در عمارت مارالاگو بیش از ۱۰۰ سند محرمانه کشف کرد. بیل بار، وزیر دادگستری ترامپ و یکی از نزدیک‌ترین یاران وفادار او در ماه آوریل در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفته بود مسئله نگهداری این اسناد پرونده‌ای بسیار جدی است. ترامپ در شبکه اجتماعی تروث‌سوشال نوشت: «دولت فاسد بایدن به وکلای من اطلاع داده اند که من ظاهراً در ارتباط با حقه جعبه های اسنادمتهم شده‌ام.» به گفته وی، او باید سه شنبه در یک دادگاه فدرال در میامی حاضر شود. این نخستین بار است که یک رئیس‌جمهور سابق آمریکا در دادگاه فدرال متهم می‌شود. دونالد ترامپ در واکنش به انتشار کیفرخواست ۳۸ ماده‌ای علیه خود، مدعی شد که حق داشته اسناد محرمانه آمریکا را نگه دارد و هیچ جرمی مرتکب نشده است. در همین حال، دو تن از وکلای او اعلام کردند که دیگر وکالت ترامپ را بر عهده نخواهند داشت.ترامپ در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی گفت: «بر اساس قانون سوابق ریاست‌جمهوری، من حق دارم تمام این کار‌ها را بکنم. بر اساس «پرونده کشوی جوراب کلینتون» تصمیم روشن است. هیچ جرمی اتفاق نیفتاده، مگر توسط وزارت دادگستری و اف. بی. آی که سال‌هاست علیه من فعالیت می‌کنند.» رئیس‌جمهور سابق آمریکا با بیان اینکه «هیچ‌چیز برای پنهان‌کردن» نداشته و با مقامات بی‌چون‌وچرا همکاری کرده است، گفت که هیچ‌کس به او نگفته بود که حق ندارد اسناد شخصی را که با خود از کاخ سفید به عمارتش در مارالاگو برده، نگاه کند.
او همچنین این پرسش را مطرح کرد که چرا جک اسمیت، «نماینده ویژه» وزارت دفاع درباره عدم مدیریت صحیح اطلاعات طبقه‌بندی‌شده توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا تحقیق نمی‌کند. دونالد ترامپ گفت: «بایدن جعبه‌هایش را (که حاوی اطلاعات محرمانه آمریکا بودند) به همه‌جا برد، از محله چینی‌ها گرفته تا دفتر وکیلش در بوستون. چرا این جک اسمیت روان‌پریش آنها را بررسی نمی‌کند؟» علاوه بر این، ترامپ تصاویری را که به‌تازگی منتشر شده و جعبه‌های حاوی اسناد را در مارالاگو نشان می‌دهند، رد کرد و گفت که محتوای پخش‌شده آنها روزنامه و تصاویر خصوصی بوده است. او با بیان اینکه این جعبه‌ها پیش از سررسیدن اف. بی. آی مرتب، منظم و تمیز بوده‌اند، گفت که شاید پای مأموران اف. بی. آی به جعبه‌ها گیر کرده و آنها را پخش کرده است، همان‌طور که اسنادی را هم روی زمین چیده و «صحنه‌سازی» کردند. دونالد ترامپ همچنین گفت که جو بایدن، جک اسمیت و مریک گارلند (دادستان کل آمریکا) «ترامپ‌ستیز» هستند و نمی‌توانند با او رفتاری عادلانه داشته باشند. این در شرایطی است که «جیم تراستی» و «جان رولی» ، وکلای ترامپ دلایل کناره‌گیری خود از تیم حقوقی دونالد ترامپ را اعلام نکردند، اما گفتند که با توجه کیفرخواست،  بهتر است برای پیگیری درست پرونده موکل خود (ترامپ)  از این پرونده استعفا  داده و کنار بکشند.

 همه این موارد و رفتار رفقای دیروز ترامپ و طرد کنندگان امروز او نشان می دهد که جمهوری خواهان از ترامپ عبور کرده اند و نمی خواهند خودشان و حزبشان را به ترامپ سنجاق کنند. آنهم در شرایطی که رقیب آنها در حزب دموکرات یعنی «بایدن » وضعیت شکننده ای در انتخابات ۲۰۲۴ دارد و این به آن مفهوم است که جمهوری خواهان با یک کاندیدای خوب و عبور از ترامپ می توانند یکبار دیگر رئیس جمهوری را برای دموکرات ها یک دوره ای کنند و طعم شکست انتخابات۲۰۲۰ را به دموکرات ها بچشانند.حسن موحدی

ارسال نظرات